VALENTÍN: V jednej obci sa tradovalo, že kto jedol na Valentína chlieb, umrie

07.02.2010 Celý región

Bratislava 7. februára (TASR) - V tradičných zvykoch mestského a dedinského obyvateľstva nepripadal do konca 20. storočia na 14. február žiadny sviatok.
Podľa záznamu z neuvedenej obce na území Slovenska sa v dedinskom prostredí k tomuto dňu viazal zákaz piecť chlieb. \"Kto na Valentína pečie chlieb, umrie, \" hovorilo sa.

\"So sviatkom nazývaným Valentín alebo Deň zamilovaných sa tento deň začal spájať v 90. rokoch 20. storočia. Súviselo to so spoločenskými zmenami, ktoré umožnili prenikanie širokej škály kultúrnych prvkov zo západnej Európy i Severnej Ameriky do spôsobu života obyvateľov Slovenska, \" konštatoval pre TASR Juraj Zajonc z Ústavu etnológie Slovenskej akadémie vied.

Zároveň dodal, že hoci je 14. február dňom sv. Valentína a aj pôvod sviatku sa viaže ku kresťanskej legende o tomto mučeníkovi z 3. storočia, na Slovensku sa začal šíriť ako svetský sviatok. V tento deň si milenci, manželia, ale aj iné osoby vyjadrujú náklonnosť, ktorú k sebe cítia. Najčastejšie sa obdarúvajú alebo si posielajú krátke vyznania, želania, napríklad vo forme príležitostných pohľadníc označovaných ako valentínky, môže ísť aj o krátke ústne želania alebo želania spojené s bozkom.

Drobné darčeky majú prevažne podobu alebo tvar srdca, ktoré má takmer výlučne červenú farbu. Okrem sladkostí, spomienkových predmetov sú valentínskymi darčekmi aj pozvanie na večeru, parfum, kvety a pod. \"K rozšíreniu tohto sviatku významnou mierou prispievajú médiá a obchodná sféra, \" upozornil etnológ.

Médiá, pre ktoré je každoročne na Valentína láska frekventovanou a uprednostňovanou témou, šíria informácie o pôvode tohto sviatku a súčasne informujú o spôsoboch jeho slávenia, čím ponúkajú verejnosti modely správania sa v tento deň. Súčasne sú zdrojom názorov a postojov k sviatku, ktoré prenikajú do verejného povedomia. \"Tak sa napríklad šírenie sviatku zamilovaných po roku 1989 spája s ústupom slávenia Medzinárodného dňa žien, ktorý bol významným sviatkom počas socializmu, \" upozornil Zajonc.

Pre obchodníkov je Valentín významnou príležitosťou rozvinutia obchodných aktivít. Sortiment i reklama sú zamerané tak, aby sa s cieľovou skupinou, ktorú možno jednoducho označiť ako \"zamilovaní\", identifikovalo čo najviac potenciálnych zákazníkov. Fakt, že sa blíži alebo práve dnes je sviatok zamilovaných, nepripomína len špeciálny sortiment sŕdc a srdiečok v širokej škále materiálov a veľkostí.

Predvalentínske reklamné slogany je možné nájsť napríklad aj na titulných stranách ponukových katalógov potravinárskeho a spotrebného tovaru hypermarketov i cestovných kancelárií. \"Miera vstupu obchodu a reklamy do tohto sviatku je taká veľká, že je časťou príslušníkov vekovej skupiny od 15 do 25 rokov odmietaný ako komerčný sviatok, \" zhodnotil.

Zároveň pripomenul, že na Slovensku sa vo februári v súvislosti s Valentínom koná od roku 1996 Valentínska kvapka krvi. \"Symbolicky ju s ním spája červená farba a rovnaká je aj jej hlavná cieľová skupina, ktorou sú mladí ľudia, \" povedal etnológ. Zmyslom akcie je priviesť mladých ľudí do radov darcov krvi, čím sa význam sviatku zamilovaných rozširuje o rozmer humánnej pomoci ako výrazu lásky k tým, ktorí ju potrebujú.

\"Valentín, sviatok či Deň zamilovaných je síce prejavom vplyvu západoeurópskej a americkej kultúry na kultúru Slovenska, no súčasne príkladom špecifického chápania jeho významu i významu vzťahov medzi ľuďmi v jeho spoločnosti, \" uzavrel.
 

Vyberte región

mark